Dobroslava Luknárová

Vytlač príspevok
Odporuč príspevok
Bookmark and Share PRIDAŤ NA VYBRALI.SME.SK

Keď je marec o knihách, potom je aj o učiteľoch...

Zápisky z učiteľského depozitu
Predošlý Ďalší
 
Priznám sa, neviem, prečo sa marcu hovorí Mesiac knihy... ale ak malo jeho vyhlásenie kedysi dávnejšie niečo spoločné s J. A. Komenským, a teda aj s učiteľmi, potom by som tomu rozumela celkom dobre. Tento článok som písala dávnejšie, ale oprášila som ho a ponúkam na prečítanie možno aj preto, že som nedávno počula zaujímavú reláciu, ako môže zmodernizovaná školská knižnica slúžiť nielen žiakom a učiteľom, ale aj širšej občianskej verejnosti...
 
„Knihy ako najvernejší priatelia rady s nami besedujú, hovoria s nami úprimne, otvorene a bez pretvárky o všetkom, o čom chceme, poučujú nás, dávajú návody, povzbudzujú, utešujú a veci nášmu zraku veľmi vzdialené predkladajú nám ako prítomné. Aká podivuhodná je moc, vznešenosť a priamo božskosť kníh! Keby neboli knihy, boli by sme všetci celkom nevzdelaní, pretože by sme nepoznali minulosť, nevedeli by sme o veciach božských ani ľudských. A keby sme aj nejaké vedomosti mali, boli by to bájky, nestálosťou ústneho podania tisíckrát premenené na niečo iné. Aký sú teda knihy božský dar venovaný ľudskej mysli!“
 
Tieto a ďalšie vety na tému „Ako dômyselne používať knihy, hlavný nástroj vzdelania“ majú už patričný vek. Odzneli z úst J. A. Komenského vo veľkej sieni potockej školy 28. novembra roku 1650. Je obdivuhodné, ako presne, ako výstižne sa prihovárajú aj našej dnešnej dobe! Obhajujú múdrosť, vzdelávanie, poznanie. Toto posolstvo uznávaného „učiteľa národov“ nestratilo dodnes svoju aktuálnosť. Hoci sa ľudská spoločnosť za tých 360 rokov značne zmenila, atribút vzdelanosti človeka má nadčasovú platnosť.
 
Vravieť o vzdelaní, alebo lepšie o vzdelávaní však nemožno bez školy, bez škôl a hovoriť o škole, to znamená hovoriť aj o žiakoch, aj o učiteľoch. V tom istom príhovore Komenského sa nájdu i tieto vety: „A teda milujme školy, milujme aj knihy, dušu škôl , pretože ak školy nie sú oživované knihami, sú mŕtve.“ Mŕtve sú aj vtedy, ak nemajú svojich žiakov, ak nemajú žiaci svojich učiteľov, neboli by životaschopné, ak by učitelia nevedeli, čo majú učiť, ak by z rôznych dôvodov – neučili.
 
Často sa po tieto dni hovorilo aj hovorí o školách. Nedávno písali maturanti testy aj písomné práce, ktoré sú už súčasťou maturity, deviataci majú za sebou monitoring vedomostí zo slovenského jazyka a matematiky, známe sú podľa zápisu počty budúcich prvákov, stredné a vysoké školy predkladajú svoju ponuku študijných odborov na nový školský rok.
 
Veru, škola má pre každého z nás celkom istú podobu, predstavu, zrkadlo, spomienku. Bolo alebo je to miesto, kde sa každému rôznym spôsobom ponúklo, alebo práve teraz dostáva - vzdelanie. (A možno... iste? ... aj niečo naviac) Tí, ktorí ho poskytujú či sprostredkovávajú, nemôžu byť svojim žiakom a študentom ľahostajní. A iste ani žiaci a študenti im. Je to vzájomný a živý vzťah. Funguje veľakrát až za hranice školských rokov. Veď či si nepamätajú učitelia svojich žiakov? A čo my, ako žiaci, (hoci už bývalí) – koľkých svojich učiteľov si pamätáme a pripomíname aj po rokoch! Možno je to prvácka pani učiteľka alebo prísny učiteľ matematiky, možno správny telocvikár alebo trochu roztržitý učiteľ botaniky.
 
Aj Rača má viacero „svojich“ učiteľov a učiteliek, na ktorých spomínajú celé generácie ich žiakov. Len si skúsme pripomenúť ich mená – pani učiteľka Fedorová, Nízka, Krušpánová, Holčíková, Kováčová, Poláčeková, Lišková, Lednárová, Vachajová, Runová, Uhnáková, pán učiteľ Moravčík, Zámečník, Lopašovský, ale aj manželské dvojice učiteľov – Chyžnajovci, Bielekovci, Miklošovci, Záhorskí, Annerovci a iste by sa dalo takto menovať ďalších a ďalších a spomínať pritom na veselé i vážne príhody zo školských lavíc. Ani nie tak dávno si žiaci račianskych škôl na podnet MO MS a Školského úradu zaujímavým medziškolským projektom pripomenuli roky učiteľovania v Rači známej slovenskej spisovateľky Zlaty Dônčovej.
 
28. marec neprestal byť Dňom učiteľov a rovnako neprestalo byť pre celú širokú pedagogickú obec aktuálne posolstvo J. A. Komenského: „Prírodu skúmaj! Z kvetu býva plod. Človeka skúmaj a veď k vedomosti, lebo múdrosť je vernosť dobrým citom v každom z nás.“ A možno by sa dal pridať aj ešte starší výrok o vzdelaní z veľkomoravských legiend o sv. Konštantínovi: „Múdrosť žiari viac ako slnko. Prikázanie je kahanom, ale naučenie, to je svetlom.“
 
A čo knihy? Bolo o nich a nimi toľko povedané a stále sa hovorí, ak sa číta. Uvediem na záver len jeden z citátov, ktoré sa mi páčia:
 
Čítanie dobrej knihy je vlastne dialóg – kniha hovorí – duša odpovedá.
André Maurois
 
 
 

Zápisky z učiteľského depozitu | stály odkaz

Komentáre

  1. Dobruška, marec mesiac knihy je vraj na počesť Mateja Hrebendu...
    Vždy keď sa začala jar, totiž dával knihy do svojej krosničky a robil živú chodiacu čitáreň s knižnicou dohromady až do jesene.

    Muselo to byť nádherné. Predstavujem si, ako šiel z dediny do dediny, mal už svoje vybrané miesta, kde sa zastavil, ľudí, ktorí ho s radosťoi vítali, dali mu ubytovanie a jedlo, kým čítali jeho knihy...
    Teším sa na dnešné stretnutie. :))
    publikované: 27.03.2010 10:13:02 | autor: Zuzka (e-mail, web, neautorizovaný)
  2. Ejha, na Hrebendu som akosi pozabudla...
    ale len v tejto súvislosti. Na tie jeho cesty s knižkami po Slovensku som neraz upozorňovala svojich žiakov - ako boli kedysi knihy vzácne a málo dostupné, a predsa čítané a žiadané. Dnes je k nim ľahšia cesta, ale od mnohých detí neľahký "chodníček"... Zuzka, aj ja sa teším.
    publikované: 27.03.2010 12:13:39 | autor: Dobruška (e-mail, web, neautorizovaný)
  3. Marec vraj už nie je mesiacom knihy...
    Toto konštatovanie som počula paradoxne v súvislosti s uplynulým týždňom knižníc. Pre našu generácie a možno dve po nás, marec tým mesiacom knihy asi navždy zostane. Vďaka aj za takéto príjemné pripomenutie. A zároveň želám veľa zdravia, elánu a trpezlivosti všetkým učiteľom k ich zajtrajšiemu sviatku!
    publikované: 27.03.2010 14:37:29 | autor: marthabielska (e-mail, web, autorizovaný)
  4. Krásny článok,
    najskôr, ale trošku pooponujem= ak sa chce niekto vzdelávať, môže sa aj bez školy, s niekým, kto mu pomôže a nemusí to zo začiatku byť učiteľ. Ale bez knihy , ako učebnice, ktorá postupuje od jednoduchého k zložitému by sa nezaobišiel. Myslím na veľké počty afrických detí, ktoré sa učia pod korunami stromov, alebo provizórnymi prístreškami.

    Donútila si ma spomenúť si na môjho prvého učiteľa Zdenka Mázora. Aj keď mi nikdy neublížil, mali sme z neho , ako veľkého chlapa strach. Potom to boli Pavol Florovič- ktorí 4 mojich spolužiakov "promoval" v deviatej triede ukazovázkom, lebo sa podpísali vedeckými titulmi. Na nezabudnuteľného matikára na gympli Jána Adamíka. Síce farboslepý, ale s fantastickou pamäťou na čísla. Na ďalšieho matikára z VŠ Petra Ivana. Silnú osobnosť, pretože ako mladý , už trpel "trasľavou" chorobou. Anton Puškár, v dobe môjho štúdia jeden z najmladších profesorov. Jeho prednášky boli dôvodom mojej špecializácie.
    Nespomenula som všetkých, aj keď si ich mená pamätám. Všetkým zo ZŠ v Jastrabej, z gympla v Kremnici, zo Žlilinskej univerzity cez tvoj hodnotný článok gratuľujem!

    publikované: 27.03.2010 20:18:21 | autor: vasilisa26 (e-mail, web, autorizovaný)
  5. Milá marthabielska,
    vďaka za pekné blahoželanie ku Dňu učiteľov. Stále sa cítim medzi nimi, aj keď si už užívam dôchodok. A k marcu ako Mesiacu knihy - niekde sa uznáva veľmi a niekde menej. Už dva - tri roky sa v školách pripomína niekedy v októbri aj Medzinárodný týždeň školských knižníc a robia sa počas neho rôzne aktivity. Aktivity je jedna vec a systematická práca učiteľa - druhá. Myslím, že škola ešte stále môže urobiť dosť preto, aby knihy zostali v povedomí mladých v tom dobrom slova zmysle. Aj keď v inej miere, ale predsa.
    Prajem všetko dobré.
    publikované: 27.03.2010 21:14:29 | autor: D.Luknárová (e-mail, web, neautorizovaný)
  6. Vasi, pozdravujem a som rada, že
    si pripomenula toľko svojich dobrých učiteľov. Aj ja mám svojich - zaujímavé, že sú medzi nimi aj dve matematikárky a jedna zemepisárka. Vážila som si ich nielen zato, ako učili svoj predmet, ale aj zato, že sa nám venovali mimo vyučovania. Tie dve matematikárky s nami nacvičili divadlo a zemepisárka viedla na škole veľmi úspešne tanečný krúžok.
    Učenie je zaujímavý proces a súhlasím s Tebou, že sa darí len vtedy, ak chcú obidve strany - tá, čo sa učí, aj tá, čo je poverená učením.
    Som rada, že si sa ohlásila.
    publikované: 27.03.2010 21:29:01 | autor: D.Luknárová (e-mail, web, neautorizovaný)
Pozor, na konci je potreba spočítať neľahkú matematickú úlohu! Inak komentár nevložíme. Pre tých lenivejších je tam tlačidlo kúzlo.



Prevádzkované na CMS TeaGuru spoločnosti Singularity, s.r.o., © 2004-2014